It is currently Sun Feb 12, 2012 7:37 am

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: betaalmededeling - gestructureerde mededeling
PostPosted: Fri Jan 08, 2010 9:18 pm 

Hallo iedereen.

Ik ben momenteel OpenERP aan het bekijken voor een klant om eventueel een implementatie te doen.

Eén van de zaken die mij nog niet lukken is de (gestructureerde) betaalmededeling op een factuur te krijgen (=mededeling die de mensen moeten vermelden bij betaling van een factuur). Dit om achteraf de betalingsopvolging te vergemakkelijken/automatiseren.

Heeft er hier al iemand ervaring mee met het plaatsen van een betaalmededeling op een factuur?

Weet er iemand ook of de mogelijkheid tot automatisch afvinken van betalingen voorzien is binnen OpenErp?

Hartelijk bedankt voor de mogelijke reacties.

Groetjes

Dries

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 08, 2010 11:20 pm 

Dag Dries, zit er allemaal standaard in.
Aan iedere relatie kan je een betalingsconditie toekennen welke je voor definieert in de financiele module. Er zijn vele soorten regelingen in te stellen als percentages, bedragen, meerdere termijnen, etc. Hier kan je ook factuurmededelingen meegeven.

Afletteren en aanmaningen is ook geen probleem. Afletteren gebeurt tijdens betaling handmatig of je kunt kiezen voor auto-afletteren met diverse criteria.
Gebaseerd op de betalingsconditie kan je middels de aanmaningen module eventuele laatbetalers aanmanen, waarbij je diverse levels kunt instellen voor brief 1 t/m brief x=n.

Succes.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 09, 2010 12:31 pm 

Dag Janneman, Bedankt voor je reactie.

Ik ben al even aan het zoeken geweest hoe ik die betalingsmededeling kan ingeven, maar ik kan het nog niet vinden.

Het lukt mij om een betalingstermijn in te geven. Zelfs op verschillende data, ... zeer interessante module btw. Maar het plaatsen van een betaalmededeling kan ik hier echt niet vinden.

Ik ben aan het kijken bij het menu: Financial Management -> configuration -> Payment Terms.

Moet ik in een ander menu zijn? of kijk ik iets over het hoofd?

Ik heb ook al de andere menu's bekeken onder 'configuration', maar ik zie hier niet echt iets wat wijst op een betaalmededeling.

Is het mogelijk dat je nog iets meer detail geeft?

Bedankt bij voorbaat.

mvg

Dries Cox

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jan 11, 2010 9:53 pm 

Kan het zijn dat ik nog een module mis om de betaalmededelingen te genereren?

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 12, 2010 10:11 am 

Volgens mij mis je niets, maar kijk je er overheen.
Financial Management -> configuration -> Payment Terms.
Het bovenste blok met description, de tekst die je hier invuld komt op je facturen, onder de belastingen te staan als je debiteur deze payment term op zijn factuur heeft.
In het onderste deel dien je de berekening voor de payment term aan te geven.

Dus payment term aanmaken en description invullen.
Dan bij partner eventueel een default payment term koppelen op het financiele tabblad.
Een factuur maken voor deze partner. De default aangegeven payment term wordt automatisch aan de factuur gekoppeld, maar deze mag je nog wijzigen op de factuur.
Factuur accepteren en uitprinten. De tekst zou onder het verzamelblokje belastingen moeten staan.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 12, 2010 12:30 pm 

Hoi Jan en Dries,

Ik denk dat Dries een gestructureerde mededeling bedoelt, ik weet niet of dat in Nederland ook gebruikt wordt.

Het is een mededeling in de vorm van +++123/1234/12345+++ waarbij de laatste 2 cijfers een modulo 97 controlegetal vormen. Is in principe erg handig om te reconcilieren want wordt ook ingegeven bij de overschrijving, en dan kan je facturen eenvoudig afpunten op basis van deze mededeling.

Een module met deze functionaliteit ben ik nog niet tegengekomen, maar lijkt me niet zo moeilijk te schrijven.

Groetjes,
Jan
www.synkronized.be

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 12, 2010 1:55 pm 

Ah, nu is het mij duidelijk! Zo een module ben ik ook nog niet tegengekomen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 12, 2010 5:15 pm 

Hey Jan en Jan,

Het klopt wat Synkronized-Jan zegt. Ik ben op zoek naar een manier om een (liefst gestructureerde) mededeling op de factuur te plaatsen. Dit is dan een uniek nummer dat per "verwachte betaling van de klant" gegenereerd wordt. Dit zodat achteraf de reconciliatie automatisch kan gaan op basis van deze unieke codes.

Dit omdat mijn klant ongeveer een 500 uitgaande facturen per maand te verwerken heeft en dat de betalingen niet altijd van dezelfde persoon komen dan degene die op de factuur staat.
Neem daarbij nog dat mijn klant beschikt over een 10-tal artikelen met redelijk dezelfde prijzen, en je kan je waarschijnlijk al inbeelden dat het, als er geen duidelijke mededeling is, soms niet uit te zoeken is van welke klant de betaling is, laat staan van welke factuur...
+ de tijd die erin gestoken wordt om te reconcileren.

Het is alleszins goed om weten dat dit soort module waarschijnlijk nog niet bestaat. Ik vind het wel raar moet ik zeggen. Er moeten toch veel bedrijven met dit probleem kampen denk ik dan...

Ik zou dit zelf wel willen overwegen om zoiets te programmeren in een module. Hebben jullie eventueel ervaring met zoiets te programmeren?

Ikzelf ben pas +- 1 maand aan het experimenteren met OpenERP. Ik ben er wel sterk van overtuigd aan het geraken van de gigantische mogelijkheden van dit systeem en wil me er ook graag in verdiepen, maar mis momenteel nog de technische/python/openerp kennis.

Kunnen jullie enkele tips geven over hoe ik dit aanpak om zo'n module te beginnen?

Bedankt allesinds al voor jullie reacties.

Groetjes

Dries

Profile  

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 13, 2010 8:54 pm 

Kijk eens op http://openerp.tv/ "Developing a Module" en
http://doc.openerp.com/developer/index. ... velop-link

Daar staat veel informatie en voorbeelden.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 19, 2010 4:03 pm 

Zou het een idee zijn die gestructureerde code maar meteen volgens de regels van de Acceptgiro codering (NL) te bouwen? Je kunt dan namelijk meteen facturen met aangehecht acceptgiro versturen?!

Just thinking :D

Thorsten

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 21, 2010 9:11 pm 

Sorry, maar mijn Hollands is blijkbaar een beetje roestig.

Kan je mij even zeggen wat een Acceptgiro is? :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 22, 2010 6:46 pm 

DriesCox wrote:
Kan je mij even zeggen wat een Acceptgiro is? :)

Dries, een acceptgiro is een Nederlandse betaalmethode. In princiepe wordt meteen aan de factuur een betaal opdracht formulier geprint dat geheel is ingevuld (ontvanger) en is voorzien van een 4x4 cijfer code. Bij (elektronische) betaling geeft de betaler het bedrag, de code en de ontvanger aan , of stuurt de acceptgiro met handtekening voorzien per post aan zijn bank.
De code is uniek en er zit een verificatie (controle getal) ingebouwd zodat bij foutieve invoer van de code (elektronisch betalen) meteen de fout wordt opgemerkt.
Voordeel: unieke code (voor aflettering), betaling via acceptgiro mogelijk (factuur template bouwen die de code op de juiste plek zet), fout controle bij betaling via acceptgiro.
Op die manier slaan we 2 vliegen in een klap (althans voor Nederland)...
Zie ook http://www.allesoverbetalen.nl/bedrijve ... cceptgiro/

hoop dat dat de zaak verduidelijkt.

Thorsten

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 24, 2010 12:04 am 

Hey Thorsten,

Als ik het goed begrijp dan dan is een Acceptgiro in nederland ongeveer hetzelfde als een gewone overschrijving in België. Ik zie niet direct een verschil. Alleen dat het bij de belgische overschrijving de 'code' of gestructureerde mededeling zoals wij dat noemen bestaat uit 3/4/5 cijfers van het type: +++123/4567/89101+++.
In deze code zit ook een verificatie zoals bij jullie en de gebruiker heeft ook de mogelijkheid om een vrije mededeling mee te geven.

Het is ook mogelijk om dit aan een factuur te hangen en rechtstreeks de betaalgegevens hier in te printen...

Ik zie zo direct geen verschillen. (op het formaat van de code na).

Op zich des te beter natuurlijk. We zijn dus functioneel gezien op zoek naar hetzelfde. Een manier om, op basis van een unieke code, meegegeven bij de betaling, het afpunten te kunnen automatiseren.
zodat bv als een factuur is met code +++111/1111/11170+++ en een betaling met dezelfde code als mededeling en het bedrag klopt binnen bepaalde grenzen dat deze factuur als betaald mag komen te staan.

Het formaat van de code, en het template van de factuur zijn dan enkele in te stellen parameters.

Klopt dit als ik dit zo verwoord? Of heeft een acceptgiro nog een extra functionaliteit?

Groetjes

Dries

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sun Jan 24, 2010 10:38 pm 

Dries,
je hebt het helemaal goed. Alleen het formaat voor Nederland is niet in te stellen, altijd 4x4 cijfers. Wellicht een module die instelbaar de Belgische dan wel Nederlandse code genereert (of altijd beide als dat minder werk is ) :)

Heb jij een berekenings algoritme voor de Belgische code? De Nederlandse heb ik al een keer in een ander project (php) gemaakt....

thorsten

Profile  

Post subject:
PostPosted: Sat Jan 30, 2010 2:51 pm 

Hey Thorsten,

Het berekeningsalgoritme voor de Belgische code is echt niet moeilijk.
Een unieke key van 10cijfers . daaraan plak je dan de rest van de deling van het eerste getal door 97. (in twee cijfers).

Het genereren van deze nummer is niet echt de moeilijkheid denk ik. Je kan zelfs gewoon bv de factuurnummer nemen + de partnernummer + dagboekNr bv. je zorgt dat je hierdoor een unieke code krijgt van 10 cijfers. Hier nog de twee controlecijfers bij en klaar.

De grotere moeilijkheid zie ik in het afpunten of reconcileren zoals ze zeggen.

Groetjes

Dries

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 2 hours

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:

Protected by Anti-Spam ACP