It is currently Sun Feb 12, 2012 8:23 pm

All times are UTC + 2 hours

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon May 25, 2009 1:42 pm 

Hetgene je als probleem beschrijft is hoe OpenERP werkt tijdens installatie.

Als je een nieuwe database/bedrijf installeert, neemt de profiel installatie wizard je mee en kan je vervolgens een grootboekschema kiezen (diegene welke in de addons directory aanwezig zijn)

In een bestaande database/bedrijf, zoals in jou beschrijving,installeer je extra modules, waarbij je kiest voor b.v. het nederlandse grootboekschema. Alle afhankelijkheden, zoals module account, worden dan meegenomen en is vervolgens tijdens de installatie geen keuze meer nodig voor welk grootboekschema. die had je tenslotte al gekozen!

Je doet dus niest verkeerd en er zit geen glitch in de code. :roll: Je mag er vanuitgaan dat alles goed werkt. Houd er wel rekening mee dat de demo data, welke uit de module account komt, niet goed hoeft te zijn, omdat deze met een eigen minimalistisch grootboekje werken.
Dus even de relaties, producten e.d. uit de demodata goed nakijken als je deze wilt gebruiken.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon May 25, 2009 2:59 pm 

Hoi Jan,
En daar is dus de "glitch" of te wel discrepantie tussen stappenplan en realiteit.
Quote:
(diegene welke in de addons directory aanwezig zijn)

Ik heb namelijk het schema niet in de addons directory staan maar de module via importeren in de client geïnstalleerd. Als dan vervolgens de account wizzard start en vraagt welk schema zou moeten worden ingericht staat het NL schema niet in de lijst!! (want niet in addon directory, want rechtstreeks in de db opgenomen bij het importeren.
Als je de account wizzard overslaat verschijnt vervolgens wel de wizzard voor het NL schema en dat wordt dan ook aangemaakt, dus dat lijkt dan goed te gaan. (in het productiesysteem heb ik geen demogegevens, overigens).
Thorsten

Profile  

Post subject: export van boekingen / facturen
PostPosted: Thu May 28, 2009 11:26 am 

Jan,
nog iets, de in OpenErp aangemaakte facturen zullen later dus geëxporteerd moeten worden naar een bestaand boekhoudpakket. Ik boekhoudkundig niet zo onderlegd, jij kennelijk wel :D .
Is het zaak om voor de uitwisseling van gegevens met dezelvde grootboekrekeningen te werken of maakt dat eigenlijk niets uit. Indien wel en ik heb een doelsysteem in de volgende structuur:
Grootboeknummer debiteuren 1000
Omzetrekeningen
8050 Verkopen op rekening 6%
8100 Verkopen op rekening 19%
Grootboeknummer crediteuren 2000
Kostenrekening voor inkoop 8501 Inkoop Vis
(Let op alleen verkopen zijn van belang!!!)
Kan ik dan met het NL schema werken of wat en vooral waar moet ik dingen wijzigen.
Wellicht een beetje off topic :?
thorsten

Profile  

Post subject: Clieop / automatische incasso
PostPosted: Thu May 28, 2009 12:21 pm 

Jan,
nog iets met het rekeningschema moeten we straks alle facturen automatisch incasseren (Clieop?).
Kan dat...
in eerste instantie is een csv export van de te incasseren bedragen van belang (wordt dan in een extern clieop tool ingelezen) maar later zou de gehele verwerking binnen openerp natuurlijk fantastisch zijn.

Thorsten

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu May 28, 2009 1:20 pm 

Quote:
Is het zaak om voor de uitwisseling van gegevens met dezelvde grootboekrekeningen te werken of maakt dat eigenlijk niets uit

Ligt eraan welke methode je gebruikt om data over te zetten. Aangezien het een frequente actie word, zou ik kiezen voor een (automatische) synchro-koppeling tussen beide pakketten. OpenERP is er geschikt voor, maar is je andere boekhoudpakket dat ook? Deze moet je (laten) bouwen denk ik.
De andere optie middels ETL, er komt zeer binnenkort een officiele module voor beschikbaar. De huidige BETA staat in addons-extra.
In beide gevallen kan je met verschillende schema's werken, daar deze gekoppeld worden in de tussenlaag.
Als je platte csv files gebruikt, is het ook niet nodig, maar wel makkelijker om gelijke schema's aan te houden, je hoedft ze dan niet aan te passen als tussenstap.

Quote:
straks alle facturen automatisch incasseren (Clieop?). Kan dat...

Clieop momenteel nog niet, daar er nog geen open source module voor is. Bankimport is er inmiddels wel. Staat in addons-community. Als jou bank er nog niet bij staat, moet er waarschijnlijk nog een layout file aangemaakt gaan worden.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Thu May 28, 2009 2:12 pm 

Jan,
export moet naar accountview....
ik opteer voor cvs zonder gedoe....
Mij valt echter op dat de gehanteerde rekeningen (doel systeem) niet overeen komen met die in het NL schema toch?
Debiteuren 1000 in NL schema 1300 ...
Kan ik simpelweg de nummers veranderen in het template of werkt dan de hele reut niet meer (btw enzo.), Of te wel moet ik een heel nieuw schema opzetten?

Voor clieop gebruik ik een apart programma. wel moeten alle open facturen geexporteerd worden enig idee hoe dat moet

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 01, 2009 10:22 pm 

BTW,

Ligt het aan mij of zijn alle standaard rekening-overzichten bij iedereen leeg? Ik kan niet ontdekken waar het aan ligt... Als ik een zeer enge selectie toepas krijg ik wel resultaten, kies ik een periode of boekjaar, dan wordt alles 0.

Enig idee iemand?

TIA,

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 01, 2009 11:39 pm 

Wat bedoel je met "alle standaard rekening-overzichten"?
Als je de rapporten in het Menu -> Financiele administratie -> Officiele overzichten -> Diverse rapporten bedoeld, deze geven bij mij geen problemen.
Hier heb ik tot op heden ook geen problemen gezien.
Kan overigens ook niet aan het grootboekschema liggen (dit topic)

Welke versie van OpenERP draai je? Ben je helemaal bij? Ik heb in de buglist dit soort rapportproblemen wel voorbij zien komen. Maar die zijn inmiddels opgelost. Wellicht heb je een nieuwe gevonden? :cry:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 02, 2009 7:30 am 

janneman wrote:
Wat bedoel je met "alle standaard rekening-overzichten"?
Als je de rapporten in het Menu -> Financiele administratie -> Officiele overzichten -> Diverse rapporten bedoeld, deze geven bij mij geen problemen.

Deze bedoelde ik inderdaad.

janneman wrote:
Hier heb ik tot op heden ook geen problemen gezien.
Kan overigens ook niet aan het grootboekschema liggen (dit topic)

Daar ben ik niet zeker van. Ik denk niet dat het aan jouw grootboekschema ligt, maar het ontstaat als je meerdere grootboekschema's parallel gebruikt.

janneman wrote:
Welke versie van OpenERP draai je? Ben je helemaal bij? Ik heb in de buglist dit soort rapportproblemen wel voorbij zien komen. Maar die zijn inmiddels opgelost. Wellicht heb je een nieuwe gevonden? :cry:

Ik draai een trunk-versie van een paar weken terug. Ik zal eens kijken of er sindsdien iets verbeterd is.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 05, 2009 3:25 pm 

Jan,
kan het zijn dat het rapport btw aangifte niet mer goed werkt met de 5.0.1.0 versie van openerp (windows).
ik krijg een hoop codes te zien op de eerste pagina?!

Thorsten

Profile  

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 05, 2009 8:33 pm 

BTW raportage is een standaard functionaliteit van OpenERP, dus zit niet in de l10n_nl module.
Kijkend op mijn systeem, versie 5.0.1 op een debian etch server, heb ik echter geen problemen, kan het ook niet reproduceren.
Wellicht dat een andere windows gebruiker dit kan bevestigen? Zoja, dan zou ik een bugmelding maken windows specifiek.

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 10:53 am 

Hoi Jan,
ok dat zou kunnen dat het een OE functionaliteit betreft. Zou wel eens met de nieuwe report enginge te maken kunnen hebben.
Ik heb in elk geval een pdfje voor je gemaakt
http://www.polderwerken.nl/openerp/openerp_of4rut.pdf

Wellicht dat er weer eens Phython librarys ontbreken in de windows distributie....

Wellicht dat je iets mee kunt, anders een bug filen...

Groet
Thorsten

Profile  

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 08, 2009 11:14 pm 

helaas kan ik er niets mee. Wanneer stap je over op een ()nix systeem? :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 10:14 am 

:D :D :D :D
ik heb hier win xp, server 2003, 2000, mandriva, ubuntu en os-x....
maar 6 systeemen gelijktijdig in de gaten houden is ook niet alles.....

Klant wil graag Open ERP op Windows en voor een smb is daar ook wat voor te zeggen. Bovendien is het vaak al moelijk genoeg een OS systeem aan de man te brengen. OE wordt duidelijk ook als Windows Sytseem uitgegeven dus moet het ook werken, ander weg ermee. Punt.

Ik heb een bug gefiled
(https://bugs.launchpad.net/openobject-a ... bug/385101)
we zullen zien.

Groet
Thorsten

Profile  

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 09, 2009 10:47 am 

Een OpenERP produktie-server op windows installeren is naar mijn mening (nog) geen optie. Dat is vragen om problemen. Men ontwikkeld op Ubuntu 8.04LTS, de testen op Windows lopen achter en hebben lage prioriteit.
Tiny geeft zelf ook aan dat Windows alleen voor een test gebruikt kan worden, maar niet geschikt is voor produktieservers.

Als men geen ()nix server wil inzetten, zou ik toch nog eens nadenken. Je zou een gevirtualiseerde ()nix omgeving kunnen opzetten specifiek voor OpenERP.
En anders zou ik er niet aan beginnen. Daar krijgt jou klant en jijzelf alleen maar problemen mee. (zie waar je nu weer tegenaan loopt)
Just_my_2_ct :roll:

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 2 hours

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:

Protected by Anti-Spam ACP