janneman wrote:
Beste Pieter,
gezien de BTW opmerking "1c 19%" bedoel je ... het l10n_nl schema van mij,
Mijn vergissing. Inderdaad.
janneman wrote:
1.) Het "Internal Type" veld is strikt toegewezen functionaliteit....en zijn er geen andere mogelijkheden over
Dat klopt, maar zoals alles in OpenObject/ERP is alles wijzigbaar. Zie bijvoorbeeld de IFRS-module, die ook typen toevoegt. Alternatief is dat er in de tree-weergaven gesleuteld wordt aan het account type veld. Zoals het nu is, moet je de typen uit het hoofd kennen... wat raar is bij een geautomatiseerd systeem. Er zou bijvoorbeeld een selection field van gemaakt kunnen worden met search methods. Wellicht heb je zelf betere ideeen?
janneman wrote:
2.) Bankrekeningen staan sinds versie 5.0.1.0 op user_type_cash = Vlottende Activa"
Dat is juist, maar doet niets af aan mijn waarneming.
janneman wrote:
...Ikzelf ben van plan om de code zoals 1c in "1c 19%" te verwijderen en een apart BTW rapport te maken, waarop de codes hard gecodeerd op het rapport staan. Het komt namelijk op meerdere plaatsten in OpenERP terug!
Zoiets vermoede ik al. Goed nieuws!
janneman wrote:
...De omschrijvingen zijn in versie 5.0.1.0 wel aangepast dus zou wat duidelijker moeten zijn.
Daar kan ik prima mee leven.
janneman wrote:
5.) Ikzelf denk meer aan het creëren van branch modellen, waarbij het grootboekschema een onderdeel is. ... In het huidige schema zit eigenlijk al te veel voor algemeen gebruik. Maar verwijderen is nog altijd makkelijker als toevoegen

Als je het beperkt tot een rekeningschema en de rapportages die daarop gebaseerd zijn, wat dit volgens mij is, dan kan dit prima in één module. Branch-specifieke modulen worden in OpenERP zoveel mogelijk opgesplitsts in losse herbruikbare modulen en een profile_xxx module waarin de afhankelijkheden naar de onderliggende modulen bewaakt wordt, waaronder die met het rekeningschema. Er zijn diverse voorbeelden hiervan in zowel addons als addons-extra. Je zou dus profile_garage_nl kunnen maken o.i.d. met daarin een verwijzing naar l10n_nl.
janneman wrote:
M.b.t. de vertaling ...worden alle aangeboden vertalingen sinds vorige maand door een kleine groep gecontroleerd, zodat door het hele pakket dezelfde terminologie gebruikt kan gaan worden.
Goed nieuws! Hoe word ik lid van die groep?
janneman wrote:
... Rubriek 5 en 6 worden in productiebedrijven gebruikt om tussenstappen tijdens productie financieel te boeken. Het gaat wat ver omdat in een algemeen schema te verwerken daar het ook bedrijfsspecifiek is.
In principe mee eens, maar als je pretendeert een 'standaard' schema te maken, dan hoort het er wel in. Verder is productie allang niet meer gebonden aan fysieke goederen, ook dienstverleners kunnen deze rubrieken goed gebruiken.
janneman wrote:
...Als je inkoop vanuit het buitenland hebt en zowel hoog als laag tarief, heb je ze echter wel nodig.
Dit begrijp ik niet. Wat verplicht is dat je bij elke aankoop aangeeft waar deze is gedaan, bij verkoop aan wie het is gedaan en in welk land en in beide gevallen of de correcte heffing is toegepast. Dat kan door gebruik te maken van de BTW-rekeningen, wat met jouw BTW-schema en de machinerie van OpenERP vrijwel automatisch gebeurt. Het niet-verplichte categoriseren van grootboekrekeningen voor in- en verkopen op basis van toegepaste BTW-heffing is mooi voor de inspecteur van de belastingdienst, maar dient volgens mij niet de ondernemer - je krijgt of te maken met allerlei interne overboekingen om het inzicht te herstellen, of met een compleet analytisch schema er dwars doorheen. Beide geven extra werk. Ik kan hier werkelijk de meerwaarde niet van inzien.
janneman wrote:
Naamgeving en andere typisch Nederlandse zaken -> ... Voel je vrij om specifieke zaken toe te voegen.
Dat wil ik doen, maar ik zie er weinig in om dit in jouw module te doen. Er zijn - zoals je zelf al aangeeft - teveel kanten aan 'typisch Nederlands' om alles in één module te (kunnen) stoppen. Verder verlies je snel het overzicht als er allerlei mensen bijdragen en - zoals je zelf aangeeft - je weinig tijd hebt. Dat geeft alleen maar frustraties bij de mensen die willen bijdragen - en op je moeten wachten - en de gebruikers, die niet de gewenste kwaliteit krijgen.
janneman wrote:
IFRS kan denk ik goed met deze l10n_nl module werken. De IFRS module maakt extra velden aan voor een eigen IFRS rubricering op de grootboekrekeningen en maakt hierop haar rapportages.
Vervolgens is het boekhouden volgens IFRS regels (het volgens specifieke regels waarderen van balanswaardes)
Je zou daar wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb de module bekeken. Het viel me op dat er inderdaad geen grootboekrekeningen in zitten. Ik heb echter te weinig kennis van dit systeem om te kunnen testen. Heb je het zelf uitgeprobeerd?
In ieder geval - voor zover je het niet doorhad - ik kan je bijdrage goed waarderen. Ook mijn tijd is kostbaar en beperkt. Toch steek ook ik hier tijd in. Ik hoop dat mijn opmerkingen bijdragen aan een betere kwaliteit.
Groet,